Novým přírustkem našeho muzea je jediný v republice dochovaný vrtulník Mi-4 z první dodávky v roce 1956. Tím je i unikátní, jelikož se od ostatních a pozdějších strojů liší například delším střelištěm, jiným uspořádáním vnitřního prostoru kokpitu i nákladového prostoru. Narozdíl od ostatních dochovaných variant na tento vrtulník nelze zavěsit přídavnou výzbroj. Jeho původní označení bylo D – 60 po změně číslování u naší armády nesl číslo 0751.
S Olomocí je úzce spjatý. Cca od roku 64 do roku 68, kdy Olomoucké letiště obsadila sovětská armáda působil u 12 vrt. pluku Olomouc. Tudíž je to 45 let kdy Olomouc opustil a příští rok to bude 50 let kdy přiletěl.
Rekonstrukce bude směřovat do podoby z prvních let působení, kdy létal s označením D-60.
Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.
Tech parametry:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-4
Zdroj:
http://www.vrtulnik.cz/mil/mi-4-10.htm
http://www.vrtulnik.cz/mil/12.vrp.htm
http://www.vrtulnik.cz/mil/12.vrp2.htm
Zdravím pracovníky muzea.
Jako záklaďák jsem na tomto letišti a nejen na letišti ale i v OLOMOUCI prožil KRÁSNÝCH 10 LET. Začalo to v četě zabezpečení KVHB jezdil jsem
jako šofer APY (Mi4 i Mi2) . Občas jsem zaskočil do Svazarmu kde létali
esa v roce 1963 druhé místo na MS. Byla tam dobrá parta. Po vojenské službě jsem se oženil a zustal jse ještě 8 let jako tiskař v Olomouci do roku
1974. Pak jsme se vrátily do PRAHY. Tady jsem pracoval na ŘÍZENÍ LETOVÉHO PROVOZU kde mně oslovil pan Miroslav Moudrý zda by jsme nevydali bržurku pro učastníky bývaleho leteckého pluku do roku 1993,
„1. LETECKÝ DORAVNÍ PLUK“ to mne zase uvetlo částečně na letiště
v Neředíně. V brožurce jsou jmena všech z 1. let. dopravního pluku.
A samozřejmě typy letadel na kterých létali. Teď jsem v důchodu a občas
se na internetu na vás podívám a zavspomínám. Přeji vám hodně úspěchů ve vaši činosti s pozdravem V. Černý
Jako mladý pilot, čerstvý poručík, jsem na tomto vrtulníku nalétal u vrtulníkové letky v Havlíčkově Brodě od roku 1974 hezkých pár hodin. Byl to skvělý vrtulník, říkali jsme mu „modrý šíp“. Šlo z něj „vytáhnout“ až 250km/hod. Nafoukly se boční dveře, „šíp“ se nahrbil a svištěl si to vzduchem…, paráda. No, byli jsme mladí a nadšení.
Je to zvláštní pocit dívat se na ty fotky.
plk. v.v. Ing. Prokop Dolejší
Jsem velmi překvapený, v roce 1964 v lednu jsem nastoupil na letišti k pluku jako technik pro D+M a rozkazem jsem byl určený mechanik vrtulníku Mi-4 číslo 0751 u druhé letky. Vybavuji si sled událostí po celou dobu služby s tímto vrtulníkem do roku 1967. Přešel jsem na jiný typ vrtulníku v rámci pluku. No a vrtulník číslo 0751 byl předán do (tuším do Havl. Brodu. Jen poznámku: často oprískávala na potahu barva, moc a moc se opravovala. Původně v Rusku létal v lesklé eloxované barvě a ta nedržela barvu khaki v odstínech našeho laku. Také bylo znát staré označení D-60 uprostřed trupu.