SU-25K č.5008

Su-25

Suchoj Su-25 (V kódu NATO „Frogfoot“) je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z druhé světové války.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1 024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru. Díky tomu se mezi piloty a pozemním personálem vžilo pro tento stroj oslovení „prase“.

Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák. Dále letoun slouží v zemích bývalého SSSR, afrických zemích a dále na balkáně. Operačné byl letoun použit ve válce v Afghánistánu či válce v zálivu.

Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.

logo VHUP

su-25_nakres
Su-25 nákres

Technické údaje:

  • Osádka: 1
  • Motor: 2× Tumanskij R-195
  • Tah motoru: 44.1 kN
  • Rozpětí křídel: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 31,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 9500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
  • Maximální rychlost: 975 km/h
  • Maximální dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: 117 m/s
  • Maximální dolet: 1 950 km
  • Bojový rádius: 750 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety

7 komentářů u „SU-25K č.5008“

  1. Dobrý den, moje vojenská odbornost je ČVO 433. V roce 1984 jsem sloužil v Pardubicích u útvaru 8863, jako mechanik pro leteckou výzbroj na TOPu. Dovoluji si upřesnit, že SU-25 byl vybaven kanonem NR-30. Kanon GŠ nikoliv ráže 30, ale 23 byl ve výbavě MIG-21 v případě našeho útvaru ve verzi MIG-21F.

    Odpovědět
  2. Tak abych to uvedl na správnou míru,též jsem sloužil v Pardubicích
    SU25 měl ve výzbroji dvouhlavňový letecký kanón AO 17 ráže 30mm
    Mig 21F jednohlavňový kanón NR30
    Mig 21MA a MF dvouhlavňový GŠ 23

    Odpovědět
  3. Vážení zbrojíři.
    Byl jsem technikem ČVO 430 v Náměšti nad Oslavou a obsluhoval jsem Su 22 i Su 25. Su 25 měl napevno kanon AO- 17 ráže 30mm v trupu mimo osu na levé straně,ale v podvěsné výzbroji byly kontejnery SPPU-21-01 které byly vybaveny kanony GŠ-23. Tyto bylo možné pověsit pro střelbu vpřed i vzad. Kanony se mohly vyklopit směrem dolů o 23 stupňů dolů (www.Militarybox.cz). Kontejnery byly určeny k ostřelování protivníka při průletu. Su 22 byl vybaven dvěma kanony NR-30 v kořenech křídel a i těmito kontejnery.

    Odpovědět
  4. Pojmu „Close Air Support“ odpovídá český termín „přímá letecká podpora“, nikoliv patvar blízká palebná podpora.

    Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..