Americký cvičný letoun Lockheed T-33 vznikl přestavbou z jednomístné stíhací verze P-80 C, prodloužením trupu a zástavbou druhého sedadla pro instruktora. Vzhledem k menší zásobě paliva v trupu byly na konce křídla přidány velké palivové nádrže. Také výzbroj byla zmenšena ze šesti na dva kulomety. Prototyp poprvé vzlétl 22. března 1948 na kalifornském letišti Van Nuys. Stroj původně označovaný jako TF-80 C byl od května 1949 přeznačen na T-33. Celkem bylo vyrobeno na 6 750 letounů, z nichž téměř 900 bylo postaveno v licenci. Licenční výroba probíhala v Kanadě u firmy Canadair a v Japonsku u společnosti Kawasaki. V rámci programu vojenské pomoci – MAP byly letouny T-33 dodány do mnoha zemí světa.
Stroj S/N 53-5211 byl vyroben v prosinci 1953 firmou Lockheed Aircraft Company, Burbanck. Po službě u amerického letectva byl v rámci 200 kusové série dodán do Francie. Jeho posledním uživatelem se stala škola pro letecké specialisty v Istres, kde sloužil jako létající laboratoř. Letoun je nyní vystaven v leteckém muzeu Kbely, tak, jak létal v počátcích své kariéry v USA.
Technické údaje:
- Posádka: 2 (instruktor, žák)
- Rozpětí: 11,5 m
- Délka: 11,2 m
- Výška: 3,3 m
- Hmotnost prázdného letounu: 3775 kg
- Max. vzletová hmotnost: 6865 kg
- Nejvyšší rychlost: 970 km/h
- Dostup: 14 600 m
- Dolet: 2050 km
Pohonná jednotka:
- 1× proudový motorAllison J33-A-35
- Tah motoru: 23 kN
Výzbroj:
- 2x 12,7 mm kulomet Browning M3 u varianty AT-33. Zásoba střeliva 350 nábojů na hlaveň.
- Až 907 kg užitečného zatížení či raket a pum na dvou podkřídelních závěsnících.